Når man som virksomhed arbejder med sit online omdømme, fokuserer man ofte på ens følgere på de sociale medier, ens modtagere af sit nyhedsbrev eller noget helt tredje. Og du skæver måske misundeligt til konkurrentens 10.000 Facebook-følgere? Men i B2B verdenen er 10 medarbejdere faktisk mere værd end 10.000 Facebook-følgere. Dine medarbejdere er nemlig en unik mulighed for at skabe troværdig synlighed.
Hvis man får sine medarbejdere til at tage del i virksomhedens online aktivitet og dele Facebook og LinkedIn-opslag i deres netværk eller i relevante grupper, kan man opnå meget mere troværdig kommunikation, end hvis virksomheden selv deler eksempelvis en artikel i diverse grupper.
Det giver nemlig medarbejderne mulighed for at dele viden, nye produkter eller nye indsigter til deres respektive netværk. Der ligger en kæmpe mulighed i de branchespecifikke netværk, dine medarbejdere har – derfor er det de bedste afsendere. Og nøgleordet er netop, at den enkelte medarbejder er afsenderen. De skal nemlig ikke blot dele alt fra virksomheden, uanset relevans. Det handler om at medarbejderne deler content, som de selv kan give en kommentar med på vejen og fortælle om deres ekspertise.
Dette underbygges også af, at i B2B-segmentet fylder problemløsende rådgivning mere end hvor stor en virksomhed, man er. Hvis man fremstår som en troværdig og innovativ virksomhed, der kan løse problemerne, vil kunderne i højere grad vælge din virksomhed, end hvis du bare prøver at sælge produkter eller services direkte.
Derudover skal man ikke undervurdere størrelsen af dine medarbejderes netværkspotentiale. Hvis fx 10 af dine medarbejdere deler din virksomheds opslag på LinkedIn, eksponeres de for omkring 5000 personer. Hvis hver deling likes bare én gang hver, eksponeres opslaget for mange flere tusinde personer. Og er content rigtig interessant og starter en faglig diskussion, er værdien endnu højere.
Og hvad endnu bedre er: Det er helt gratis! Du bliver eksponeret for mange tusinde relevante og potentielle kunder – helt gratis.
Udfordringen er at få dine medarbejdere til at forstå værdien af at dele content. Og forud for dette skal dine medarbejdere forstå værdien af eksempelvis LinkedIn. Måske kunne man afholde et morgenmøde for dine medarbejdere, hvor de væsentligste elementer og fordele gennemgås? Du får under alle omstændigheder alle pengene igen i form at øget troværdig eksponering.
Har du brug for gode råd til at aktivere dine medarbejdere eller lave en strategi for brug af de sociale medier? Kontakt os i dag for et tilbud!