Det er efterhånden kun en nyhed for de færreste, at sociale medier i stigende grad anvendes af både forbrugere, virksomheder, organisationer, politikkere og listen af brugere kunne fortsætte i uendelighed. Men det er desværre heller ikke nogen nyhed, at det ofte sker at en såkaldt shit-storm udløses på de sociale medier. Dette har man desværre set gentagende gange på forskellige sociale medier – herunder også på det meget udpræget medie Twitter. Eftersom det er meget vigtigt at være til stede på et medie som Twitter, men at dette også er meget risikabelt, giver vi dig her syv råd til, hvordan du anvender Twitter til at boose dit eller din forretnings omdømme.
1. Verificer alt hvad du tweeter
Vi har hørt det flere gange før – informationer og herunder også falske informationer spredes med lynets hast på de sociale medier. Derfor er det essentielt, at du inden uploading af et tweet lige tænker dig en ekstra gang om og kontrollerer korrektheden af dine tweets. Denne tommefingerregel gælder også, hvis du vil tweete nyheder, som du har fundet via andre links på internettet. Her er det vigtigt, at du kontrollerer oplysningerne givet i linket og vurderer troværdigheden heraf.
2. Skab et forhold med dine følgere
Det ses ofte, at både politikkere og virksomheder ser Twitter som en direkte salgskanal. Det er dog vigtigt at understrege, at Twitter kan være med til at booste dit salg, men dette kræver, at du opbygger et forhold til dine følgere, inden du begynder at ville sælge til dem.
Den sociale platform skal derved ses som en salgskanal i det lange perspektiv, men først skal du agere som dine følgeres bedste ven. Dette betyder, at du hurtigt skal respondere på deres henvendelser samt poste relevant indhold, som kunne have interesse for dine følgere. Herudover er det også altid godt for opbyggelsen af et forhold, at man er hjælpsom overfor sine følgere, da dette vil have en positiv indflydelse på den pågældende følger, men også sende et godt signal til resten af publikummet på platformen.
3. Vær interaktiv
Som det gælder på alle sociale platforme, så er det også på Twitter vigtigt, at du svarer dine følgere hurtigt, hvis de henvender sig til dig. Det er vigtigt at påpege, at brugere af Twitter forventer hurtigere svar her end på traditionel e-mail, fordi de ofte konstant er online, og de forventer derfor det samme af dig.
Man kan selvfølgelig ende i en situation, hvor man ikke lige umiddelbart har et konkret svar til sit publikums henvendelse, men her er det vigtigt, at du hurtigt anerkender henvendelsen og informerer om, at du straks vil undersøge sagen nærmere og derefter vende tilbage med et svar hurtigst muligt.
4. Tweet kontinuerligt
På de sociale medier er der intet som hedder helligdage eller ferie – folk forventer som sagt, at du konstant er tilstede. Dette kan virke meget overvældende og uoverskueligt, men det er vigtigt, at du viser dine følgere, at du kontinuerligt er aktiv og tweeter interessant indhold.
En hjælp til at følge dette råd er at sætte et mål for, hvor ofte du ønsker at poste indhold på platformen og efterleve dette så godt som muligt. Der findes desuden også adskillige online tjenester, som tillader dig at planlægge Tweets forud, og derved kan du skematisere, hvornår du ønsker at dine tweets automatisk skal postes.
5. Tag hånd om kritikken
Det er svært hvis ikke nærmere helt umuligt altid at være vellidt af alle, og derfor er kritik også uundgåeligt. Kritik er ikke nødvendigvis truende for dig eller din forretning, men det vigtige i denne sammenhæng er, hvordan du håndterer kritikken og responderer til denne.
Ofte kan tonen på de sociale medier godt være meget hård, og dette er især tilfældet, når det omhandler kritik. Derved kan man også hurtigt blive fristet til at slette sin tweet, som bliver udsat for hård kritik, men det er langt mere succesfuldt at tage hånd om dette og respondere hertil.
Når du oplever kritik på de sociale medier, er det ekstra vigtigt at respondere hurtigt samt holde en positiv tone. Derudover er det også essentielt, at du står ved din holdning og præsenterer eventuelle fakta, men samtidig er det vigtigt, at du er en stor nok person til at stå klar med en undskyldning, hvis dette er nødvendigt.
6. Mød dit publikum i øjenhøjde
Som tidligere skrevet findes der alverdens online services, som kan hjælpe med at skematisere forskellige aktiviteter på Twitter. Dette er et godt værktøj! Men det er vigtigt, at automatiseringen af din Twitter profil ikke tager overhånd og bliver for åbenlys for dine følgere, som forventer at mødes med dig i øjenhøjde på de sociale medier. Derfor er det vigtigt, at du fremstår menneskelig på Twitter samt undgår overprofessionelt sprog, som man ellers ville anvende i andre marketingsaktiviteter.
7. Vær til stede på Twitter
Forudsætningen for at forfølge de ovenstående råd er selvfølgelig, at du er tilstede på Twitter, så hvis du ikke allerede har en Twitter profil i dag, så er det bare om at komme i gang! Sociale medier er kommet for at blive, og for manges vedkommende er det efterhånden blevet en forventning, at du og din virksomhed er at finde på disse medier – herunder også på Twitter.
Synes du det er svært og uoverskueligt, hvordan junglen med sociale medier skal gribes an? Så står vi klar til at hjælpe dig i dag – udfyld formularen til højre, eller kontakt os på tlf. 7020 4868.