Du ved at de sociale medier er blevet et effektivt redskab indenfor online markedsføring. Det er også ekstremt værdifuldt, når du skal arbejde med dit navn, produkt og virksomheds-omdømme. Når du finder ud af, hvor stor en hjælp en god blog kan være, når dit mål er det bedst mulige omdømme, vil du helt sikkert benytte den først mulige lejlighed til at få en blog på plads.
Det er almen viden at dit omdømme kan opbygges eller blive ødelagt på baggrund af den feedback dine kunder eller potentielle kunder poster på nettet. På den anden side kan du effektivt forbedre dit omdømme på nettet gennem en vedligeholdt blog. Du kan hyre en professionel blogger til at blogge for dig, eller du kan gøre det selv. Hvad der er vigtigt er, at du tænker på at den leverer det udbytte, som du satte den op for i første omgang.
Hvorfor er en blog vigtig i forhold til dit omdømme på nettet?
Der er god grund til at en blog er døbt til at være et af de bedste redskaber når dit online omdømme skal opbygges. Som udgangspunkt er en blog en refleksion over nogle generelle tanker og din personlighed. Det giver derfor læsere mulighed for at lære dig, din virksomhed eller dit brand bedre at kende. Det fortæller hvem du er, hvad du håber at opnå eller hvad du har at tilbyde. I de fleste tilfælde giver en blog også brugerne en chance til at udtrykke deres tanker omkring dine produkter, services såvel som din virksomhed generelt. At stille et frit talerum til rådighed er noget det fleste folk værdsætter.
Truslerne
Ligesom alt andet i denne verden, vil det at have en blog også medføre, at der følger nogle trusler med. Når du giver folk mulighed for frit at lægge en kommentar, fungerer det ikke kun som en fordel for dig, men det kan også skade dig, din virksomhed, dit parti eller produkt. Lige meget hvor god din blog er, vil der altid være folk, som er født med en negativ holdning til tilværelsen dem, som på nettet bliver kaldt for ”trolde”, som altid vil udtrykke sig negativt i kommentar feltet. Den mindste utilfredshed kan komme til at se meget forkert ud online, og muligheden for at denne negative feedback går viralt rundt hurtigt hjælper slet ikke. Du må derfor indse, at i takt med at din blog bliver mere og mere populær bliver den samtidig sårbar for negativ feedback. Det skyldes at der er flere folk som læser din blog og på den måde let kan ramme enkeltes følelser. Du må indse at lige meget hvad, kan du ikke være noget for alle.
Hvordan reagere ved negativ feedback?
Generelt er der 3 mulige veje at gå ved negativ feedback på bloggen. Du skal tage stilling til hvilke af disse tre du skal tage udgangspunkt i fra gang til gang.
1) Ignorer
Nogle gange så brokker folk sig blot for at brokke sig. Det sker ved, at de udtrykker deres følelser uden at underbygge disse udtalelser med noget konstruktivt. F. eks. kan nogle synes du er en idiot, og det er bare det. I sådan et tilfælde vil mange af dine læsere blot ignorere denne besked og det samme burde du nok også gøre. At svare vil kun skabe opmærksomhed overfor kommentaren og give et indtryk af at du er for følelsesladet.
2) Svar
Selvfølgelig vil der også være situationer, hvor den negative kommentar kan være velbegrundet eller kan være skadelig for dit omdømme, hvis du lader det stå ubegrundet. Hvis nogen er uenige i det du skriver så svar med det samme på en stille og rolig måde, hvor du argumentere for din mening. Hvis du er overbevist om, at du har ret, så stå fast ved din mening uden at fornærme personen, som har lagt kommentaren. Hvis du i stedet mener at have taget fejl, så indrøm det og skriv tak for, at personen korrigerede dig i kommentaren. Det viser dine læsere at du værdsætter deres meninger, hvor du brugere deres negative kommentarer til din fordel.
Nogle gange vil disse negative kommentarer være noget som kan relateres til klager over dit produkt. I denne situation bør du få rettet fejlen så hurtigt som muligt og gerne med det samme. Disse klager vil næppe være tidsbesparende, men vil være givet godt ud og aldrig spild af tid.
3) Fjern
Intentionen bag nogle af disse negative kommentarer kan være ondsindet. Disse kan komme fra konkurrenter eller de tidligere nævnte trolde. Hvis kommentaren ikke giver nogen mening overhovedet bør du overveje den mulighed at fjerne det. Du kan endvidere overveje at blokere personen for fremover at komme ind og lægge en kommentar i fremtiden.
Brug din blog til din fordel
Nu ved du at negative kommentarer kan forekomme, og du ved, hvordan du skal reagere på dem. Hvordan kan du alligevel bruge din blog til at opbygge og forbedre dit omdømme på nettet. Nedenfor kommer jeg med nogle råd:
1) Adskil din blog fra din officielle webside
Du har måske allerede observeret nogle websider med en integreret blog, det har vi selv gjort. Det er alligevel ikke altid det bedste at gøre det på den måde, det afhænger af din websides popularitet i Google. Hvis du har en helt ny webside kan det være en fordel at lade denne have en blog uden subdomæne. Har din webside i stedet eksisteret et stykke tid kan det nogle gange give dig mulighed for at få et ekstra link i Google. Du kan vælge at gøre det, at du helt adskiller din blog og din webside ved at bruge et subdomæne eller et særskilt domæne. Dette vil som tidligere nævnt have den styrke at det giver dig en særskilt placering i Google, Bing eller Yahoo m.m.
Hvis både din webside og blog ranker godt vil din autoritet indenfor din niche være øget markant. Hvis et af de to sider har det hårdt, vil du kunne bruge den anden side til at forbedre din placering. Hvis din blog står på et særskilt domæne, skal du stadig linke til det på den ene eller den anden måde. Da bloggen har det formål i sidste ende at få din virksomhed til at vækste vil det være den bedste løsning at vælge et domæne som er identisk eller relaterer sig til din webside. Selve bloggen skal udtrykke budskaber, holdninger, viden eller information.
2) Planlæg dine indlæg
Nogle af de vigtigste overvejelser ved at have en god blog er antallet af indlæg du har over en given periode. Hvis der går for lang tid mellem dine blogindlæg vil læsernes interesse ofte falde efter de første besøg. Hvis du i stedet poster for ofte vil det i stedet skabe for meget information, som ligeledes vil få mange besøgende til at forlade din webside. Det gælder om at finde den perfekte balance ved at planlægge dine publiceringer. En af de bedste måde at løse dette problem på vil være at udarbejde en redaktionel kalender, som indeholder de emner, du forestiller dig at blogge om på specifikke datoer. At skrive 1 til 2 indlæg om ugen er ikke ualmindeligt. Det hjælper dig til at holde fast i de værdier du vil dele og hjælper til ikke at skrive om det samme mere end en gang. Husk at når dine læsere værdsætter at få regelmæssige opdateringer, så har de en tilbøjelighed til at miste interessen, hvis du gentagne gange dækker de samme emner, og du ikke en gang gør dig umage fra en anden vinkel.
3) Sikre kvalitet i indholdet
Indholdet i sig selv er selvfølgelig en meget vigtig overvejelse, når du opbygger dit omdømme gennem en blog. Du ved at dine blog indlæg er af højkvalitet når:
– Det er målrettet en speciel målgruppe
– Godt skrevet
– Det er ægte
– Det tager udgangspunkt i et konkret behov hos din målgruppe
– Det er informativt
– Det engagerer din målgruppe
– Det indeholder frisk opdateret information
Hvis dine blogindlæg er af høj kvalitet er der en god chance for at dine læsere vil dele dem med andre og på den måde markedsføre din blog helt gratis. Når din blogs popularitet stiger, vil din placering på Google også stige. Dette i sig selv vil kunne hjælpe til at få din virksomhed til at vækste.
4) Kend din målgruppe
Som tidligere beskrevet kan negativ feedback skade dit omdømme. Derfor er det vigtigt at undgå det meget som overhovedet muligt. En effektiv måde at gøre dette på er ved at opnå kendskab til din målgruppe for ved at have kendskab til hvad de er følsomme overfor og ikke mindst deres interesser kan du bedre målrette dine blogindlæg løbende. Det betyder ikke, at du skal holde dig tilbage fra at udgive provokerende indlæg, som kan sætte tanker i gang på din blog. Du skal blot sikre dig at dine indlæg er skræddersyet til dine læseres smag.
Et godt råd vil ligeledes være at svare på kommentarer på dine blogindlæg, især hvis disse spørgsmål er godt udformet og giver stof til eftertanke. Vær sikker på at tage dig god tid til at læse kommentaren grundigt igennem og forstå hensigten der ligger bag før du svarer. Ikke nok med at det vil hjælpe dig til, at opnå et større kendskab til dine læsere, men det viser også, at du har en blog som du jævnligt overvåger og at du er interesseret i dine læseres mening. Når du lader læserne føle sige vigtige vil de have en tilbøjelighed til at opbygge en stor respekt for dig.
5) Pas må med søgeord
Jeg omtalte tidligere at blogindlæg altid skal relatere sig til de værdier som skal tilknyttes produkter, personer, partier eller virksomheder. Det gør at indlæggene skal relatere sig til et overordnet tema. Søgeord kan være meget anvendelige til at levere de budskaber, du vil udtrykke gennem dine blogindlæg. Det kan derfor være en god idé at lade 1 til 2 søgeord indgå ned igennem dine indlæg.
Glem ikke at søgeord skal være dit fokus i dit indlæg. Det skal virke naturligt og du skal ikke fylde dit indlæg med en masse søgeord. Søgeord skal kun bruges når de er relateret til det indhold du skriver og ikke på en måde som dine læsere kan betragte som spam.
6. Filtrer kommentarer
Jeg behøver næppe at komme nærmere ind på det, men du bør holde øje med kommentarerne på din blog og have kontrol over dem og sikrer dig at ingen af dem kan ødelægge dit omdømme. Jeg har tidligere nævnt, at du skal fjerne ondsindet kommentarer såvel som kommentarer, som skrives fordi man nu bare kan og ikke nødvendigvis er velargumenteret. Du skal være forsigtig med at fjerne kommentarer. Det kan nemlig medføre at din virksomhed sættes i dårlig lys, og dine læsere kan få indtrykket af at du reagerer alt for følelsesmæssigt.
Glem ikke at negative kommentarer kan hjælpe dig til at bygge et godt omdømme, hvis du behandler dem godt. Blot husk kun at fjern dem som er ondsindet og ikke indeholder noget substans.
7. Henvisning
Hvert blogindlæg skal henvise til minimum en af dine websider. Det kan være et ældre blogindlæg med relateret indhold, en af dine sider på sociale medier, en relateret artikel på din webside eller endda en anden blog, hvor du, partiet, produktet eller virksomheden sættes i positivt lys. Dette øger sandsynligheden for at din blogs læsere ønsker at finde flere informationer om dig eller … i takt med at de støder på disse rundt omkring på nettet.
Hvis du er meget heldig vil det medføre, at de rent faktisk besøger din originale webside og begynder at kigge på dine produkter og ydelser. Jo mere folk lærer om dig jo mere populær vil du blive. Jo bedre image du får jo lettere vil det være at vedligeholde dit omdømme. Du vil nemlig have flere læsere som vil hjælpe dig mod disse ondsindet personer.
Du mål aldrig begå den fejl at underestimere den power en blog kan have. En blog er velegnet, når du leder efter effektive måder til at booste din omdømme strategi. En blog kan opbygge dit omdømme effektivt både gennem bedre placeringer, men også ved påskønnelse og loyalitet fra din målgruppe. At have en blog kan indeholde nogle faldgrupper, men formår du at lære hvordan du tackler disse udfordringer, som du udsættes for kan det være den bedste vej til et solidt og respekteret omdømme.
Reputation people kan hjælpe dig til et bedre omdømme via blogging. Vi kan hjælpe dig med at finde din blogger, afholde relevante workshops i forhold til blogging m.m. Udfyld formularen eller ring på +45 70204868!