Som et godt gammelt ordsprog siger, ”det tager 20 år at opbygge et godt omdømme, og 5 minutter at ødelægge det.” Lige netop derfor er omdømme et meget sårbart aspekt for en virksomhed, og samtidig er det nu til dags essentielt at have et godt omdømme for at opbygge en succesfuld virksomhed. Men hvad er omdømme egentlig?
Der findes mange anerkendte definitioner på omdømme, men der er ikke én global anvendt definition. Definitionerne spænder lige fra ”en overordnet vurdering af virksomheden” til ”en holdning som er dannet af offentligheden.” Fælles for de fleste betegnelser er, at omdømme er noget som skabes og kontrolleres af eksterne faktorer og kræfter. Dette gør det også særligt svært at kontrollere og måle din virksomheds omdømme.
Dog står det tit soleklart, når omdømmet faktisk for alvor rammes. Dette så man for eksempel, da Jensens Bøfhus kom i rivende modvind.
Hele mediestormen startede med en navnestrid, hvor Jensens Bøfhus i 2014 af Højesteret fik medhold i, at en lille fiskerestaurant ved navn Jensens Fiskehus ikke længere måtte anvende dette navn. Sagens udfald fik det meste af den danske bøfspisende-befolkning op af stolene og resulterede i en dramatisk shitstorm mod Jensens Bøfhus, hvis økonomiske nøgletal drastisk raslede mod bunden. I denne sag var der ingen tvivl om, at Jensens Bøfhus havde et omdømme, som var blevet slemt forværret. Men hvordan måles dette egentlig? Der findes desværre ingen genvej til måling af omdømme, og der findes ikke én enkelt anerkendt metode til at måle dette komplekse koncept, men vi giver her fem råd til måling af din virksomheds omdømme.
1. Identificer dine mål og måleteknikker
Det er som altid essentielt at have opsat en række mål, som man ønsker at opnå med sit omdømmearbejde. Målene skal være målbare, specifikke, realistisk, relevante og tidsbegrænsede. Derudover må dine mål ikke være modstridende, hverken med de andre fremstillede mål eller med dit forretningskoncept.
Efter du har fremsat målene med dit omdømmearbejde er det vigtigt, at du udvælger, hvordan det skal måles, hvorvidt din indsats har ført til en opnåelse af målene. Det er vigtigt, at de udvalgte måleteknikker spænder bredt, således du får et så realistisk billede som muligt af resultaterne af dit arbejde. Derfor anbefales det, at der både anvendes interne såvel som eksterne målinger via forskellige medier og blandt forskellige interessenter.
2. Vær åben overfor nye inputs
Når du har udvalgt de konkrete måleteknikker, er det tid til at foretage den reelle måling. Det er nu du skal finde ud af, hvad dit arbejde faktisk har medført blandt dit publikum. Har din indsats ledt til et holdningsskifte, stigende opmærksomhed, skiftet attitude eller noget helt andet?
Da du naturligvis ønsker et reelt billede af, hvordan omverdenen omfatter din virksomhed, er det yderst essentielt, at du er åben overfor inputs fra dine respondenter, således de føler, at de frit kan ytre sig, og at deres holdning bliver lyttet til og værdsat. Derfor er det også vigtigt, at du fortager målingerne uden at være forhåndsindtaget af respondenterne og deres holdning, men i stedet er klar til at modtage nye inputs, som kan forbedre din virksomheds omdømme og fremtidige gøren.
3. Foretag måling af forskellige interessenter
Når du foretager din måling er det essentielt, at du gør dette blandt de forskellige virksomhedsinteressenter, da disse kan have forskellige syn på din forretning. Det er derfor vigtigt, at du foretager separate målinger blandt dine kunder, kreditorer, leverandører og andre interessenter der måtte have interesse i din virksomhed.
Det kan også være nødvendigt at anvende forskellige måleteknikker, når du ønsker at måle effekten af dit arbejde blandt de forskellige interessenter. Dette skyldes, at du når dine interessenter via forskellige medier, og du ønsker et relevant indblik i lige netop, hvordan de forskellige interessenter opfatter din virksomhed.
4. Mål effekten af dine aktiviteter på alle medier
Mange overser desværre relevansen af at foretage måling på alle medier. Men det er yderst essentielt, at du fortager en måling af dine aktiviteter på alle medier, hvor virksomheden har kontakt med dens omverden. Det vil sige at de sociale medier også skal inddrages i en sådan analyse. På dette medie er det især vigtigt at anvende kvalitative måleteknikker, da især dine kunder ofte ytre sig verbalt på disse medier.
5. Sammenlign resultaterne med dit ønskede omdømme
Når du nu har gennemført din analyse af resultaterne fra undersøgelsen, er det tid til at sammenligne omverdens opfattelse af din virksomhed med den ønskede position, du vil opnå. Derudover skal du sammenligne dine interessenters opfattelse af din virksomhed, i forhold til diverse kommunikations- og marketingsaktiviteter du udfører. Det er essentielt, at din kommunikation og marketing er i overensstemmelse med omverdens billede af din virksomhed, og derved kan du på baggrund af de fundne resultater tilpasse disse aktiviteter sammenlignet med den omdømmeposition du ønsker at opnå.
Synes du dit virksomheds-omdømme er et komplekst fænomen at arbejde med og foretage målinger af? Så kontakt os i dag ved at udfylde formularen til højre eller ring 7020 4868.