Den stigende brug af sociale medier har muliggjort stigende kommunikation mellem organisationer og befolkningen. Samtidig har den nye tendens også resulteret i, at forbrugerne nu til dags i stigende grad kan kommunikere med hinanden uden at være i fysisk kontakt. Denne udvikling åbner store muligheder, men den resulterer også i en lang række udfordringer, da ens omdømme i stigende grad er lagt i hænderne på interessenterne. Derfor er vigtigt at gribe mulighederne tilbudt af sociale medier og samtidig turde at konfrontere udfordringerne. Nedenfor ses 4 råd til brug af sociale medier, som både er anvendelige for virksomheder såvel som politikkere.
1) Hold dig til få men relevante sociale medier
Det nye medielandskab tilbyder et væld af forskellige platforme, og derfor er det vigtigt at udvælge de mest relevante til dit specifikke foretagen set i forhold til din målgruppe. Det er dog flere gange blevet udpeget, at sider såsom Facebook og Twitter er essentielle for flertallet af kommunikatorer, da de tilbyder en stor brugerbase.
2) Indsaml feedback
Det er nemt og økonomisk at indsamle feedback gennem de sociale medier, hvilket samtidig kan medføre et stærkere bånd med dine interessenter, mens det skaber en samarbejdsproces. For at indsamle feedback er det dog vigtigt, at du opfordrer til dette blandt dine brugere, og samtidig skal du være klar til også at blive konfronteret med negative tilbagemeldinger. Uanset om feedbacken er negativ eller positiv, er det essentielt, at du deltager i dialog med en positiv tilgang.
3) Strømlin din sociale kommunikation med andre kommunikationskanaler
De nye sociale medier skulle blive set som en komplementerende kommunikationsaktivitet sammen med andre mere traditionelle kanaler. Dette er essentielt, da organisationens kommunikation ikke må skabe forvirring blandt modtagerne af budskabet. Derfor er det også vigtigt, at al kommunikation er i tråd med organisationens image.
4) Mød din målgruppe i øjenhøjde
På de sociale medier kan du lægge den professionelle virksomheds- og politikerfacade lidt på hylden og i stedet møde diverse interessenter i øjenhøjde og kommunikere på deres niveau. Derfor er det også vigtigt, at du gør dig selv interessant på medierne, så du kan tiltrække en større gruppe af modtagere til dit budskab.
De sociale medier er en forholdsvis ny tendens, men intet tyder på, at det er en midlertidig trend. Derfor er det bare at gribe mulighederne og komme i gang med at lære disse medier at kende.
Få hjælp til proaktivt at lægge en strategi for bekæmpelse af fremtidige shitstorme eller hjælp til at fjerne dårlig omtale. Udfyld formularen til højre eller ring 7020 4868!