Det må være de færreste, som endnu ikke har hørt om Volkswagen skandalen i USA, hvor der er installeret en computer, som automatisk skruer op for luftrensningen, når den bliver forureningstestet.
Det er selvfølgelig snyd og dette har gjort at Volkswagen aktien styrtdykkede, og de fik et ordentlig hak i deres omdømme. Samtidig trues de med en gigantisk bøde på mere end 100 mia. kr.
Det er dog ikke kun Volkswagens omdømme, der er belastet af det her. Det er også ”made in germany”, som normalt rummer værdier som kvalitet og etik, som får en over tuden.
Volkswagen har fornyeligt opkøbt en række domæner, og det har de efter min mening gjort for at være på forkant inden andre gør det, men også for at komme med en officiel undskyldning. hvilket Michael Horn, President VW group i USA, gør i en video på domænerne.
Domænerne de har opkøbt er:
- volkswagendieselinfo.com
- volkswagenemissioninfo.com
- volkswagenusainfo.com
- vwdieselinfo.com
- vwemissioninfo.com
- vwusainfo.com
I videoen undskylder Michael Horn og fortæller, at Volkswagen ikke forsøger at løbe fra deres forpligtelse om ikke at handle ulovligt, og at de stadig holder fast ved deres værdier. Michael siger, at dette aldrig vil ske igen.
I Berlingske business kan man også læse i dag, at der snarest vil blive præsenteret en plan for, hvordan bilejere vil kunne få ændret deres motorer.
Efter min mening er denne form for kommunikation tegn på tysk grundighed, men også en nødvendighed for at rette op på deres omdømme igen. Det gælder i sådan en situation om at kommunikere klart og tydeligt.
Har du brug for at rette op på dit omdømme kan du læse mere om vores kompetencer her.