Hvordan kan online medier være med til at genskabe dit omdømme udadtil? Eller, kan de overhovedet det?
For to år siden udkom filmen Blackfish, der på groveste vis udstillede forlystelsesparken SeaWorld i USA. Dagen i dag døjer SeaWorld med dårlig omtale fra flere sider – men gør samtidigt alt for at vende skuden og det dertilhørende mareridt af et forklaringshelvede.
Blackfish fokuserer som udgangspunkt på SeaWorlds afdøde ansatte Dawn Brancheau, som i en tragisk ulykke blev dræbt af SeaWorlds egen hval Trilikum. Grundene til dette kan være mange, men den mest logiske forklaring i aktivisternes øjne var én enkel: nemlig at dyrene ikke trives ved at leve i fangenskab. Hashtags som #DontGoToSeaWorld og #ThanksButNoTanks blev født.
Hvordan kommer man som virksomhed bedst muligt igennem sådan en kommunikationskrise, når alle odds er imod en og alt synes op ad bakke? En imagekrise kan være en stor mundfuld. Men også en mulighed.
Det handler om at genfortælle, hvad ens brand og virksomhed står for. SeaWorld gjorde netop dette ved hjælp af en offensiv cross-media strategi, som skulle tegne et langt mere humant billede af SeaWorld. Udover at køre reklamer på de klassiske medier på TV og print, satsede virksomheden i høj grad også på den fortælling, de sociale medier som Facebook kunne være med til at forme. En fortælling, hvor brugerne kunne komme helt tæt på SeaWorld, og høre “sandheden”. I samme omgang lancerede SeaWorld hjemmesiden “AskSeaworld”- endnu en slags Seaworld behind the scenes med sloganet ”You ASK. We ANSWER.”
SeaWorld prøver i høj grad at skabe transparens og troværdighed ved at vise, hvad der foregår bag parkens tremmer og skabe en slags dialog med brugerne. Der appelleres i allerhøjeste grad til deres sunde fornuft og ønsket om, at individet skal danne sig sit eget billede.
Når man forbereder sådan et move, må man dog også være forberedt på at det kan give bagslag – SeaWorld bliver stadig i dag hver måned angrebet af aktivister, der genopliver SeaWorlds de negative hashtags. Det kræver en masse energi samt forberedelse og udholdenhed at komme helt over en krise, da modstandere kan blive ved i det uendelige og alle kan blande sig.
Online medier og markedsføring kan hjælpe dig igennem de værste faser. Du kan få lov til at fortælle og slå igennem med din version af historien – men ingen historie i verden kan redde dit brand, hvis ikke konstruktionen bag også holder. Ellers opstår der revner i selv den smukkeste facade – og det skal publikummet nok sørge for.
Hvis du har brug for vide, hvordan du bruger medierne i krisekommunikationen og sikrer, at der ikke er revner, der kan skabe flere bølger af kriser, så kontakt os her for en snak om jeres muligheder.