På verdens største faglige platform LinkedIn er det muligt at opbygge dit personlige brand ud fra lige netop din identitet, erfaringer og kvalifikationer. Med en velopbygget LinkedIn profil øger du dine muligheder for at skabe kontakt til fremtidige forretningsforbindelser, og vi giver dig derfor 10 råd til, hvordan du kan få din profil i topform og trimmet til at blive opdaget af de mange potentielle forretningskontakter.
1. Vælg et passende profilbillede
Dit profilbillede er med til at skabe et førstehåndsindtryk af dig, og som man siger, ”you will never get a second chance to make a first impression”, så derfor er det afgørende at have et professionelt og tiltrækkende profilbillede med passende baggrund. Dit profilbillede er dit personlige logo, og det skal derfor præsentere lige netop dig som person, hvilket vil sige, at billedet skal ligne dig og gerne udskiftes hvert tredje eller fjerde år. Et tiltrækkende profilbillede er et close-up portræt af en smilende og imødekommende person.
Når du uploader dit profilbillede, kan du vælge, hvem som skal have lov til at se dette. Vi anbefaler, at man tillader alle Linkedin-brugere adgang til profilbilledet, da dette vil gøre, at du fremstår mere personlig og menneskelig overfor forbindelser, som ellers ikke ville kunne se dit profilbillede, hvis du havde valgt, at dette kun måtte være synlig for dine forbindelser eller dit network.
2. Beskrivende og tiltrækkende overskrift
Overskriften vil blive vist ved siden af dit navn under søgeresultater på LinkedIn, og det er derved det første, som andre brugere vil se, derfor er det vigtigt at vælge en overbevisende overskrift, som dog ikke må fylde mere end 120 tegn. Flere brugere anvender også symboler såsom ✕þ★¤ for at tiltrække flere til deres profil. Dette udstråler dog en mindre troværdighed, og det anbefales derfor, at dette ikke anvendes.
En veldefineret overskrift er altafgørende for at tiltrække besøgende til din profil, ikke kun når brugere søger på LinkedIn, men også når folk søger på Google. Derfor er det essentielt at vælge en overskrift med nøgleord, som beskriver lige netop dig, og som beskriver, hvorfor du laver, hvad du lige netop gør.
3. Vær til stede
Det er vigtigt, at potentielle forretningsforbindelser nemt kan komme i kontakt med dig, og derfor skal du sikre dig, at dine indsatte links virker til din Twitter, Facebook, e-mail, blog og hvad du ellers måtte linke til. Samtidig er det essentielt også at oplyse et telefonnummer, da vi hver især har vores egen fortrukne måde, hvorpå vi skaber forretningskontakt.
4. Link til din LinkedIn profil
Du skal sørge for at din Linkedin profil er synlig for at tiltrække potentielle forretningsforbindelser, og derfor er det essentielt at linke til den på dit Website, i e-mails, på din blog og lignende. Det er dog vigtigt at påpege, at det hurtigt kan give et uprofessionelt indtryk af dig, hvis du indsætter hele URL’en til din profil, så derfor anbefales det, at du bruger den forkortede URL.
5. Vis din personlighed gennem en kort beskrivelse
På LinkedIn har du mulighed for at tilføje en kort beskrivelse af dig selv, og her er det altafgørende, at du tiltrækker læseren ved kort og præcist at beskrive, hvorfra du har tilegnet dig dine kompetencer, hvem du er i dag og dine fremtidige mål. Vigtigst af alt er det dog, at du i beskrivelsen udtrykker dig, som den person du er, og derved beskriver dig selv med egne ord og vendinger.
6. Skriv en formel men fængende beskrivelse af dine erfaringer
Under dine erfaringer skrives nuværende samt tidligere arbejdsstillinger. Din nuværende samt seneste tre stillinger, vil blive vist på din profil, mens yderligere tre kan blive vist, hvis en besøgende klikker se alle.
Under dine erfaringer har du mulighed for at koble nøgleord på din profil ved en kort beskrivelse af hver arbejdsstilling. Her er det vigtigt, at du beskriver dine væsentligste værdier tillært gennem hver stilling, og samtidig skal beskrivelsen være læsbar og forståelig for alle – selv for folk, som ikke har kendskab til den specifikke branche.
7. Det er dig, som er i centrum
Både under beskrivelse, stillingsbeskrivelse, kompetencer og helt generelt overalt på LinkedIn er det vigtigt at fokusere på dig selv og sætte dig selv i centrum. Husk på at det er ikke din arbejdsplads, din industri, branche eller lignende, som din profil skal dreje sig om, den skal i stedet dreje sig om dig, så dine potentielle forretningsforbindelser kan få et reelt billede af din personlighed og identitet.
8. Præcist beskrevne kompetencer
Indskriv din kompetencer på Linkedin på en klar og velformuleret måde, og sikre dig at dine kompetencer er forståelige og håndgribelige. Det er for eksempel ikke nok at skrive, at du har erfaring med marketing, du skal i stedet beskrive, lige præcis hvilke områder indenfor marketing du har kompetencer indenfor.
9. Færdiggør straks din profil
En halvfærdig LinkedIn profil symboliserer manglende seriøsitet og engagement, og forretningsforbindelser kan nemt komme i tvivl om, hvorvidt den pågældende person er i stand til at færdiggøre arbejdsopgaver, eftersom han/hun ikke har kunnet fuldende sin LinkedIn profil. Derfor er det alfa og omega, at man omgående får færdiggjort sin profil, og sidenhen kan man da lave småjusteringer.
10. Kom i gang
Du kan gratis bruge LinkedIn, og derfor er der ingen undskyldninger for ikke at hoppe på den faglige platform og skabe nye forbindelser. Mange virksomheder tjekker potentielle nye ansatte ud på dette site, og samtidig er det muligt at finde en række stillingsopslag, som lige netop passer dine kompetencer. Så følg de ovennævnte råd, eller få hjælp til konstruktivt at opbygge din Linkedin profil, så du kan tiltrække potentielle forretningskontakter og udvide dit network ved at udfylde formularen til højre eller ring på 7020 4868!