Man ser oftere nu til dags, hvordan politikernes omdømme og personlige fremstående spiller en større og større rolle i politik. Den opblussende spin kan gøre det svært for vælgeren at gennemskue, hvilken politisk tankegang og holdning de egentlig hælder mest til, hvilket har forårsaget at mange vælgere nu til dags stemmer på personligheder fremfor den politisk ideologi de bedst kan lide. Derfor er det også vigtigere end nogensinde før, at enhver politikker har fokus på sit onlineomdømme i kampen om at kapre så mange vælgere og stemmer som muligt. Vi giver derfor fire hurtige tips til, hvordan du som politikker kan gøre din personlighed tiltrækkende for vælgerne på internettet.
1) Informer dine vælgere via Wikipedia
Vi søger i stadig større grad om informationer på Google og andre søgemaskiner, og ved mange af søgningerne er Wikipedia som regel nummer et eller to søgeforslag, som dukker op. Derfor er det også utrolig vigtigt for dig som politikker, at du har en side på Wikipedia, som informerer søgerne om dig som person og kernen i din politik. For at få en side på Wikipedia er det dog nødvendigt først at sætte dig ind i sidens retningslinjer, da det ikke er tilladt for dig eller dine kollegaer at oprette jeres egne Wikipedia sider. Dog skulle det være muligt for dit marketings- eller omdømmebureau at oprette en side på Wikipedia, hvis der ikke allerede er oprettet en side om dig.
2) Brand dig selv på din hjemmeside og blog
En forudsætning for at tiltrække vælgere er, at vælgerne kan lære mere om dig og dine politikker. Det er derfor essentielt at have en hjemmeside og tilhørende blog, hvorpå du hurtigt kan informere dine vælgere om de nyeste nyheder og tiltag. Derudover tilbyder en blog også mange andre fordele, da det kun er dig, der har kontrollen med indholdet på din blog. Derudover kan en blog også være med til at rangere din hjemmeside højere blandt søgeresultater, og ydermere har besøgende en opfattelse af, at en velopdateret blog er tillidsvækkende.
3) Sørg for at folk ser dig
Det er dog ikke nok blot at have en blog på din hjemmeside og derved rangere højt blandt søgeresultater på søgemaskiner, det er også altafgørende at arbejdere mere med SEO (search engine optimization). SEO kan være lidt af en jungle, men for enhver politikker er det vigtigt, at optimere SEO ved at have fokus på at anvende nøgleord såsom navn, parti og kampagne i overskrifter, beskrivelse, URL og hele vejen igennem indholdet på siden. Ydermere kan det være anvendeligt at have fokus på link building, hvilket i hovedtræk vil sige, at det er vigtigt for dig, at henvise til pålidelige hjemmesider såsom en Wikipedia side om dig selv eller dit partis hjemmeside.
4) Vær i onlinekontakt med vælgerne
Sociale medier får enhver til at fremstå mere menneskelig, og man kan møde sit publikum og vælgere i øjenhøjde på disse medier. Derfor er det også essentielt for enhver politikker at være tilstede på sociale medier. Det er dog vigtigt at understrege, at en tilstedeværelse på sociale medier også kan have negative konsekvenser, da vælgerne lynhurtigt kan sprede et negativt budskab om dig til sit netværk. Derfor er det en god ide grundigt at sætte sig ind i brugen af de sociale medier og håndteringen af potentiel negativ omtale.
Ønsker du hjælp til at brande dig selv på de online medier og nå ud til dine vælgere med et budskab, så kontakt os i dag ved at udfylde formularen til højre eller ring 7020 4868.