Vi har alle været der, pinefuld over, hvordan man skriver om os selv på en måde, som ikke irriterer læseren med for meget pral eller den modsatte grøft beskedenhed. Det kan være svært at skrive en biografi, der er professionel, personlig, nøjagtig, søgemaskinevenlig og engagerende! Men bare rolig, vi vil hjælpe dig. Hvis du blot tager lidt tid ud af kalenderen, kan alle komme op med noget, der fortæller din historie og fungerer som hjørnestenen i dit personlige brand. Oftere og oftere er din biografi de første, nogen vil se, før de møder dig – så benyt dig af muligheden!
Nedenfor finder du 8 af mine bedste råd til den gode online biografi:
1. Tilpas din biografi til siden
Skal du lave en biografi til en iværksætter side som Amino. Så vil det være idé at have fokus på iværksætteren. Skal du lave en biografi til et stamtræ eller slægtsforskning, så bør du måske have flere af dine private interesser, gøremål med end, hvis du skal skrive en til Børsen. Med andre ord det er vigtigt at skrive til målgruppen.
Det er også en god idé at skrive lange som korte biografier, så du kan tilpasse den enkelte biografi alt efter om det er 200, 250 eller XXX ord du har til rådighed på den enkelte side.
I forhold til søgemaskineoptimering (SEO) hjælper unikt indhold til bedre placeringer i søgemaskinerne. Det vil med andre ord sige, at du bør undgå at kopiere de enkelte biografier og samtidig taler dét for at skrive individuelle biografier til målgruppen og websiden.
2. Introduktion som en rigtig person
Start altid med dit navn. Dine besøgende bør vide, hvem du er, før du fortæller dem, hvad du gør.
3. Antallet af ord
Fastlæggelse af hvor mange ord du skriver, må umiddelbart siges at være en eftertanke og noget, som blot foreligger, når du er færdig med at skrive. Alligevel er det noget, du bør tænke over, før du begynder at skrive. Antallet af ord vil ligeledes variere alt efter dit fokus.
Kigger vi på antallet af ord med SEO øjne, så gælder det, at du bruger så mange ord som muligt. Start med at find ud af hvor mange ord / anslag du har til rådighed på den enkelte side og arbejd så videre ud fra det. Skriver du på din egen side så regn umiddelbart med at skrive 500 ord som minimum. Hvis du har 1500 til 2000 ord vil det være endnu bedre. Søgemaskinerne værdsætter mængden af indhold så længe det er godt skrevet og unikt.
Fra et branding perspektiv har du måske et andet syn på længden af din bio. Måske vil du hellere holde din biografi kort og præcis i stedet for at have behov for at skrive 1500 ord. Hvis det er sådan du ser på det så fint, start småt. At inddele din biografi i sektioner, som du kan tilføje ord til løbende, vil over tid kunne få antallet af ord op. Selv fra et branding perspektiv er antallet ord vigtigt for at være sikker på, at dele så meget relevant information med læseren som overhovedet muligt. Så sæt dig ned og skab noget du kan være stolt af.
4. Skriv i tredje person
Når du skriver din biografi, så gør det i 3. Person. Selvom det kan virke mærkeligt, at skrive om sig selv i 3. person er der alligevel nogle klare fordele ved dette:
Tager vi igen SEO brillerne på giver det dig mulighed for at bruge dit fulde navn i biografien. Det vil vise søgemaskinerne, at denne mængde indhold af høj kvalitet omhandler dig. Undgå overforbrug af dit navn, når du skriver, men brug det, når det virker naturligt.
Kigger vi i stedet med branding øjne vil det at skrive i 3. Person give indtrykket af, at det er en anden som skriver og dermed vil det virke mere ægte og muligvis mindre kommercielt. På den måde vil du også lettere kunne få flere til at linke til dig.
5. Opdater ofte
Din biografi på nettet er din officielle side. Det stiller krav til at siden ofte opdateres og at siden giver det bedst mulig billede af dig. Set med et SEO perspektivt er længden af kvalitets indhold kombineret med jævnlig opdatering det samme som guld for søgemaskinerne. Så når du er færdig med den lange version af din biografi, som du vil anvende på din personlige webside, så stopper arbejdet ikke her. I takt med at du får mere erfaring og måske ændrer erhvervsmæssig fokus så opdater endelig dette i dine biografier. Spørg folk, som du har tillid til om at tage et syn på dine biografier og rette dem.
6. Skriv en historie
Når du skriver din biografi kan du meget let falde i den fælde, at du skamroser dig selv. I stedet bør du gå udover dine lovprisninger og i stedet komme ind til kernen af den person, du i virkeligheden er og hvad du står for. Det kan synes som en stor mundfuld, men med en smule planlægning, vil det ikke være så tung en opgave. Spørg dig selv. Hvem er din målgruppe? Hvad skal læseren tage med sig? Hvornår i din karriere fremmer du bedst disse punkter? Lad din biografi være en historie som vil engagere din læser.
7. Link til dit arbejde
Uanset dit erhverv, har du sandsynligvis eksempler på det du kan, som du kan linke til. Lad eventuelt din biografi være et markedsføringsredskab, hvor du linker til dit produkt, virksomhed, tjeneste eller arbejdsplads.
8. Kontaktinformation bør indgå
Selv hvis du har en kontaktside på din webside eller en feature som linker til dine sociale netværk, så angiv hvordan brugerne lettest kommer i kontakt med dig. Det kan være din e-mail adresse, et link til din kontaktside. Det er med andre ord helt op til dig, hvordan du helst vil kontaktes.
Få hjælp til at få lavet din personlige biografi? REPUTATION PEOPLE hjælper dig gerne ring og få et tilbud på 7020 4868!