Flere og flere ledere, ansatte og jobsøgende realiserer hvad et stærkt personligt brand gør for dem på nettet – men hvordan får du kontrol over dit online omdømme?
At få kontrol over sit omdømme, handler i høj grad om, hvad du gerne vil opnå og hvor meget tid, du har lyst til at investere.
Vi har sammensat 7 trin, hvor vi viser dig, hvad du kan gøre for at kontrollere og styrke dit personlige brand.
1) Google dit navn.
Foretag en søgning på dit navn og analyser, hvad der dukker op. Hvad har du lyst til at gøre bedre? Er der noget? – Hvis ja, gælder det om at handle hurtigt. Jo længere noget er at finde på nettet, jo mere skadeligt er det for dig og dit brand. Ligeledes skal du handle hurtigt, hvis der slet ikke dukker noget op. Hvis ikke du har en digital identitet endnu, skab en. Hellere i dag end i morgen.
2) Tilpas dine privatindstillinger.
Langt de fleste sociale medier giver dig muligheden at redigere privatindstillinger for din profil. Hvis der findes billeder på fx din Facebook eller Instagram profil, som kun en del af din omgangskreds skal have kendskab til, sørg for at din profil er privat, og ikke offentlig tilgængelig. Og hvis der er noget du absolut ikke bryder dig om, sørg for at det i første omgang slet ikke finder sin vej på de sociale medier!
3) Vær aktiv!
Hvis ikke du bruger dine sociale medier, vil de ikke dukke op i søgningen og efterlade en masse plads til andre resultater. Kommenter, del, opdater for at vise omverdenen hvem du er.
4) Ej dit navn!
Hvis du ejer domænen, der inkluderer dit navn, kan du med høj sandsynelighed selv styre, hvad der dukker op allerførst, når man søger efter dit navn – er bestemmer du først og fremmest hvad folk skal læse om dig.
5) Få taget nogle professionelle billeder
Det kan godt være, at du selv synes, du ser brandgodt ud på dit nyeste billede på Instagram – men er det det bilede, du vil have en evt. kommende chef til først at se, når vedkommende googler dit navn? Nej, vel? Sørg for at have et godt og seriøst billede til fx din LinkedIn profil.
6) Personlig PR
Er det første der dukker op en dårlig avisartikel eller omtale, når man googler dit navn? Gør noget ved det, ved at skabe positiv opmærksomhed om din person. Skriv pressemeddelelser og pitch dem til journalister!
7) Forfra!
Så snart du anvendt nogle eller samtlige af disse tips, kan du starte forfra – og løbende finetune dit online omdømme. Bliv endelig ved med at google dig selv, så du over tid kan lave en slags monitorering af dit personlige brand. Du finder hurtigt ud af, hvad der virker for dig, og hvad der ikke gør.