I en travl hverdag bliver salget hurtigt den vigtigste faktor for succes. Men hvad går forud for salg og succes? Det gør et godt og stabilt omdømme.
Hvorfor er et omdømme vigtigt?
I gamle dage – i tiden før Internettet – bestod et omdømme udelukkende af skrevne og mundtlige ytringer. Det kunne være den lokale slagter, der blev kritiseret af en lokal beboer eller det kunne være den daglige avis, som anmeldte byens restaurant. Men pointen er: Al ens omdømme blev holdt på et forholdsvis lokalt niveau. Virksomhederne skulle kun holde sig ajour med en begrænset mængde holdninger og man havde kontrol med kundeoplevelsen, som kun foregik via. den fysiske butik på den fysiske markedsplads.
I dagens teknologiske verden er omdømmet langt mere porøst og svært at kontrollere for virksomhederne. I dag kan kunderne debattere, anmelde og kommentere i tonsvis af forums og det er umuligt som virksomhed, at holde et komplet overblik. Derfor er det ufattelig vigtigt at enhver virksomhed arbejder strategisk med sit online omdømme – for hvis man skal vinde kunderne på nutidens markedsplads, skal man kende sine muligheder.
Jeg giver dig derfor her 5 huskeregler, som du kan have in mente i hverdagen
- Vis empati. Det er vigtigt at vise dine kunder løbende, at din virksomhed opfatter kunderne som prioritet 1.
- Den letteste vej til troværdighed er anmeldelser. Yd en god kundeservice, og bed dine kunder anmelde din virksomhed efter et køb. Tænk fx en ekstra god kundeservice ind – fx en lille gave i postale forsendelser, gratis fragt eller andre uforudsete tiltag, som kunden ikke havde forventet. Det skaber nemlig en ekstra god kundeoplevelse.
- Brug naturligt sprog. Kunderne reagerer negativt på sprog, der er for uformelt eller for høfligt. Brug derfor en naturlig og venlig tone overfor kunder og i ekstern kommunikation.
- Handl hurtigt. Vær altid OBS på de sociale medier så der ikke opstår kriser, der kan skade din virksomheds troværdighed. Jeg foreslår en daglig morgen- eller aftenrutine hvor alle sociale medier tjekkes. Poster du selv aktivt i løbet af dagen er det dog vigtigt at holde et vågent øje undervejs.
- Vær kilden til information. Du kender dine kunder og deres interesser. Skriv blogindlæg og post information, så din virksomhed bliver en troværdig kilde. Pas på ikke at have et salg for øje – du bør kun have informationsdeling og relationsopbygning for øje.
Har du brug for løbende rådgivning eller aktive tiltag? Eller lyst til at læse om Nicolas Zangenbergs 4-trins procesforløb? Kontakt os i dag for at høre om jeres muligheder!