Ryanair skandalen er sikkert ikke gået din næse forbi. Skandalen hvor Ryanair lagde sig ud med fagforeningerne og endte i retten, en retssag som Ryanair sidenhen tabte, har medført at Ryanair har fået et dårligere Ry end nogensinde i følge en måling foretaget af Yougov, der har specialiseret sig i omdømme målinger.
Det påvirker ikke salget
I mange andre brancher ville et dårligere Ry påvirke salget, men ikke indenfor flybranchen. Det skyldes at passagererne i de fleste tilfælde fokuserer på prisen, som det vigtigste parameter. Man vælger med andre ord ikke Ryanair på baggrund af deres image.
Størstedelen af dem som omtaler Ryanair dårligt er ikke i målgruppen til at flyve med Ryanair. Ryanair har en bevidst strategi om at være den frække dreng i klassen og bruge alle kneb til at holde priserne nede. Det vil bl.a. sige dårlige medarbejder forhold, sikkerhed m.m. Man kan ikke ligefrem kalde dem “bæredygtige” eller “Økologiske”.
En artikel i Berlingske Business kommer nærmere ind på målingen, det dårlige Ry og ikke mindst det stigende salg trods. Du finder artiklen her “Ryanair-image styrtdykker – kunderne er ligeglade“.
Vil du have hjælp til at opbygge et godt omdømme – Så udfyld formularen eller ring +457020 4868!